آغاز به کار اولین کنفرانس ملی نمادشناسی هنر ایران در دانشگاه بجنورد

آغاز به کار اولین کنفرانس ملی نمادشناسی هنر ایران در دانشگاه بجنورد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بجنورد، اولین کنفرانس نمادشناسی در هنر ایران با محوریت هنرهای بومی، به میزبانی این دانشگاه، آغاز به کار نمود.
دکتر احمد محقر، رئیس دانشگاه بجنورد، در آیین افتتاحیه‌ی این کنفرانس گفت: نماد، مظهر فشرده و کپسول شده‌ی رویداد مهمی در دورانی از تاریخ است؛ که به طور معمول، با یک واژه، تصویر، ترکیب ویا سمبل خاصی ارائه می گردد.
وی افزود: با استفاده از نماد، که مبین معنا و مفهوم ویژه ای است؛ برقراری ارتباط بین اقشار مختلف مردم، ممکن می شود.
رئیس اولین کنفرانس ملی نمادشناسی در هنر ایران تصریح کرد: انقلاب اسلامی، عرصه‌ای نو در ورود فرهنگ و هنر به رویدادهای اجتماعی، فرهنگی،سیاسی و اقتصادی است و بین هنر و نمادهای آن، با تمام مظاهر زندگی بشر ارتباط عمیقی وجود دارد.
دکتر احمد محقر، نمادهای فرهنگی و مذهبی در انقلاب اسلامی همچون عاشورا را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: نماد عاشورا، مفاهیمی همچون شهادت و مقاومت را به مردم منتقل می‌ کند که برای اقشار مختلف قابل‌ فهم و درک است.
در ادامه، آقای محمد سویدانلویی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی، اهمیت نمادها را خاطرنشان کرد و افزود: هر قوم، در آثار هنری، نمادی مختص به خود دارد که با بررسی آن ها، به اطلاعات ذی قیمتی از آن قوم، دست می‌یابیم.
وی انتقال سینه‌به‌سینه نمادها را از علل عدم توفیق در تداوم آنها دانست و تصریح کرد: درگذر زمان، برخی از معانی نمادها تغییر کرده است و بایستی با شرایط هر زمان، نمادها را بررسی کرد.
دکتر حبیب صفرزاده، رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز در این آیین، با اشاره به پیشینه ی نمادها در متون اسطوره ای و ادبیات کهن و معاصر ایران و برخی از ترانه های محلی و مقامی، مصادیقی را در هر زمینه ذکر نمود.
در ادامه، خانم سمیه خزاعی، دبیر علمی اولین کنفرانس ملی نمادشناسی در هنر ایران با بیان اینکه گستره نماد ها در زندگی و در مناطق مختلف به کار برده می شود گفت: کاربرد نماد در صنایع دستی، ادبیات، گرافیک و سایر حوزه ها قابل بررسی است.
وی افزود: 300 مقاله به دبیر خانه کنفرانس ملی نمادشناسی در هنر ایران ارسال شده بود که از مجموع این تعداد 178 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.
ایشان اظهار کرد: 60 داور و 30 نفر تیم اجرایی در مدت یک سال مقدمات برگزاری این کنفرانس را فراهم نمودند.
گفتنی است؛ محور های این کنفرانس، نمادگرایی در هنرهای دستی و بومی، سفالینه ها، آثار فلزی، آثار چوبی، شیشه و آبگینه ها، نگارگری و انواع نگاره ها، انواع بافته ها شامل فرش و انواع زیراندازها، منسوجات و پوشاک است.
همچنین سیر تحول و تطور نمادینه ها در فرش دستباف مناطق ایران، مطالعه تطبیقی زیبایی شناسی و مفاهیم نقوش و رنگمایه های نمادین‌ در فرش ایران، مطالعه تاثیر اعتقادات بومی بر نحوه شکل گیری نمادها در فرش، گلیم و دیگر انواع بافته ها، نمادگرایی در آیین و مراسم بومی از جمله ورزش ها، بازی ها، رقص محلی، مراسم شادی و عزاداری، پیشینه نمادشناسی در ایران، نماد در ایران باستان، زبان نمادین هنر در ایران دوران اسلامی، مقایسه نمادهای تصویری در هنر ایران قبل و پس از اسلام، نمادشناسی در تمدن اسلامی، نمادشناسی در ادبیات، بازشناسی تطبیقی نمادها در فرهنگ و ادیان مختلف ملل، نماد در ادیان و مذاهب، بررسی زمینه های فکری و ایدئولو‍ژیک آیین ها و مذاهب ملل و اقوام در خلق نمادها، نمادگرایی در روان شناسی و نمادگرایی در گرافیک از دیگر محور های این کنفرانس است.
اولین کنفرانس ملی نمادشناسی در هنر ایران تا ظهر پنج شنبه 11 آبان، در محل دانشکده ی هنر دانشگاه بجنورد ادامه خواهد داشت.